יום רביעי, 17 באפריל 2013

נאה דורש - נאה מקיים

אחד העקרונות, שהנחה אותי בייעוצים לבחירת מוצרי תוכנה, היה מה עושה מי שמציע את המוצר, כאשר הוא עצמו נזקק למוצר באותו נושא שהוא מציע לאחרים. אם הוא נוהג על פי הפתגם, שמקורו במסכת יבמות:"נאה דורש ונאה מקיים" אשקול ברצינות את התאמתו ללקוח שלי.

לא אחת נתקלתי בחברות תוכנה ענקיות, שהפליגו בשבחי מוצר התוכנה, שהציעו ללקוח שלי, אבל במערכות הפנימיות שלהם ובמכרזים לביצוע פרויקטים, הציעו דווקא מוצר של מתחרה.

לפני יותר מעשור, הגדילה לעשות חברה בינלאומית גדולה, שכמעט הצליחה למכור לאחד הלקוחות שלי, מוצר בעלות של כמה מאות אלפי דולרים (בתחום התוכנה משלמים, בדרך כלל, גם דמי תחזוקה שנתיים בסדרי גודל של 12%-20% מעלות המכירה).
לאחר שאנשי המקצוע של הלקוח השתכנעו, החליט המנמ"ר להפגיש אותי עם הספק ולשמוע מה דעתי.

בררתי ומצאתי, שאותה חברה גם מבצעת פרויקטים, המשתמשים במוצר בעל פונקציונליות דומה למוצר המוצע.
הסניף (או אולי המרכז) "הקטן"של החברה בארה"ב, הציע בכל המכרזים, ללא יוצא מן הכלל, את המוצר של המתחרה הישיר.

המלצתי למנמ"ר להתרחק מהמוצר. למזלי (או יותר נכון למזלו של הלקוח), נפל לידי גם דו"ח של גרטנרבדו"ח הומלץ להימנע מרכישת המוצר. מיהרתי לקרוא אותו ולשלוח אותו למנמ"ר, בהמשך להמלצתי.
התוצאה הייתה: הלקוח לא רכש את המוצר וחסך הפסד של כמה שנים וכמה מאות אלפי דולרים.
מאז כחצי שנה אחרי, שהלקוח שלי נמנע מרכישת המוצר ועד היום, הספק לא ביצע אפילו מכירה אחת נוספת של המוצר.

אותו עיקרון תקף בלא מעט תחומים אחרים: כולם מכירים את הסנדלר היחף או את הפסיכיאטר הסובל בעצמו מבעיות פסיכולוגיות. 

גם בכלכלת המשפחה אותו עיקרון תקף. כיועץ ומאמן לכלכלת המשפחה, שמעולם לא היה באוברדרפט, קשה לי להבין איך אפשר לקבל ייעוץ בתחום זה, מיועץ הנמצא כל הזמן באוברדרפט.

לא תמיד מדובר רק באוברדרפט ולכן אחשוף באופן גלוי, בפוסט אחר, את עיקרי התנהלות כלכלתי המשפחתית, על מנת שמי ששוקל להשתמש בשירותיי, יוכל להבין האם הגיע לסנדלר יחף, חברת תוכנה, שמשתמשת במוצרי המתחרה או למישהו השונה מהם.

הורים וילדים
ההתנהלות הפיננסית של ילדים בגיל צעיר, עשויה להשפיע על התנהלותו בגיל מבוגר יותר. כך חושב, גם המפקח על הבנקים בבנק ישראל, שהשיק גל נוסף של תוכנית בצרכנות בנקאית נבונה לבני הנוער.
כבר דנתי בהרחבה ביחסי הורים-ילדים בהיבט הכלכלי ובנגזרותיו. עשיתי את זה בפוסט שכותרתו: אבא כספומט אמא בנקומטית
השורה התחתונה היא, שגם אם ההורים יעניקו לילדיהם חינוך פיננסי נאות, התנהלות הכלכלית של ילדיהם לא תהיה נאותה, כל עוד ההורים מתנהלים רע. הילדים מספיק נבונים, על מנת להבחין בהתנהלות של הוריהם, השונה ממה שהם ממליצים להם. הם עלולים להשתמש בה כמודל לחיקוי ולהתנהל בדומה להוריהם.

מאמנים ומתאמנים - יועצים ונועצים
בשונה בחלק מתחומי האימון האחרים, מאמן בכלכלת המשפחה חייב לעסוק בפועל בתחום בו הוא מאמן, כאשר הוא מנהל את כלכלת משפחתו.
בשונה מהמתאמן, המאמן אינו חייב לחשוף את מצבו הכלכלי ואת התנהלותו הכלכלית. למרות זאת למאמן, שמנהל טוב את כלכלת משפחתו, קל יותר להיות משוכנע בנכונות המסרים שהוא מעביר ישירות או עקיפות (למשל: באמצעות שיקוף).

גם בהיבט האימוני וגם בהיבט הייעוצי, יש יתרון ביכולת להביא דוגמאות קונקרטיות מניסיונו של היועץ/מאמן המבהירות מדוע מה, שמומלץ ללקוח/מתאמן לבצע עובד. כמובן עצם העובדה שהיועץ/מאמן מראה ללקוח/מתאמן, שגם הוא פועל באותו אופן שהוא ממליץ ומשיג תוצאות.  

השורה התחתונה
כשאתם בוחרים בעל מקצוע כלשהו, המייעץ לכם או מטפל בכם, העדיפו מישהו, שלא רק נאה דורש אלא גם נאה מקיים, כלומר: מיישם בעצמו את מה שהוא ממליץ לאחרים.


2 תגובות:

הטיה קוגניטיבית: הטיית החוכמה לאחר מעשה

  כמו פוסטים קודמים גם פוסט זה עוסק בהטייה קוגניטיבית המפורטת בספרו של פרופ' דניאל כהנמן   ז"ל  "לחשוב מהר לחשוב לאט" , ג...