יום שישי, 3 במאי 2013

החומה הסינית


החומה הסינית. מקור התמונה: ויקיפדיה

דני ונעמה (רק התסריט העקרוני הוא נכון. כמו כל השמות בפוסטים שלי, גם השמות האלה בדויים. גם חלק מהפרטים עורבלו ושונו, על מנת שלא יהיה ניתן לזהות משפחות המוזכרות כאן) סיימו לימודי תואר שני במנהל עסקים.
לאחר סיום לימודיהם, עבדו מספר שנים כשכירים. כמה שנים אחרי שהתחתנו ונולדו להם ילדים פתחו עסקים עצמאיים, כל אחד בנפרד.
החברה של דני מתמחה בבניית וניהול תקציב בארגונים גדולים.
נעמה עוסקת בייעוץ אסטרטגי לעסקים קטנים ובינוניים
שתי החברות מצליחות. כל אחד מבני הזוג מושך משכורת של כ 20,000 ש"ח כל חודש מהחברה שבבעלותו.

כדי להצליח הם עובדים קשה. קשה, פירושו בהקשר זה, שעות עבודה ארוכות (עד 18:00 או 19:00 ביום ממוצע) ועבודה בשעות הערב המאוחרות מהבית.

על מנת שהילדים לא ייפגעו, הם נשלחו לגנים הטובים ביותר (והיקרים ביותר) ובשעות אחרי הצהריים היו בטיפולה של מטפלת מופלאה, הנחשבת לאחת מטובות המטפלות בארץ.

כדי למנוע שחיקה בגלל העבודה הקשה וסופי השבוע עם הילדים, הם נוסעים אחת לחודש לסוף שבוע לחו"ל, כשהילדים נשארים עם הוריה של נעמה, הגרים ביישוב רחוק בצפון.

"חיים רק פעם אחת. עכשיו כשאנחנו צעירים ומאושרים זה הזמן להנות" מציגה נעמה את המוטו שלה בחיים.

צלצלו מהבנק
פקיד הבנק צלצל ובטון ידידותי אמר לדני שהאוברדרפט שלהם חרג ממסגרת האשראי. אישרנו לכם מסגרת של 50,000 ש"ח ואתם עומדים על 52,000- ש"ח. "אל תדאג, נסדר את זה" אמר דני.

כעבור חודשיים. שיחה נוספת. הפקיד אומר לנעמה שהם ב 57,000- ש"ח. "בעלך הבטיח לי שתורידו את היתרה השלילית מתחת למסגרת של 50,000 ש"ח שאושרה לכם". "אל תדאג" אמרה נעמה "בעוד כמה ימים אקבל 20,000 ש"ח על עבודה שסיימתי".

חודשיים מאוחר יותר, כבר הגיעה היתרה השלילית ל 70,000 ש"ח. הפעם דרש פקיד הבנק ששניהם יתייצבו למחרת בבוקר לשיחה עם מנהל הסניף. "הבנק שוקל לסגור את החשבון שלכם" הוסיף הפקיד.

מה קרה כאן?
גם כאן יש סינדרום הסנדלרים היחפים (או פסיכיאטרים הזקוקים לטיפול או בעלי מסעדות, שאינם מוכנים לאכול במסעדה שלהם).
משפחה של מומחים למנהל ולניהול תקציב, אינה מנהלת באופן סביר את החשבון והתקציב של עצמה, שהוא בוודאי בהרבה פחות מורכב מהתקציב של חברות להן יעצו דני ונעמה.
ללא ספק, אין שליטה ובקרה על ההוצאות, אבל יש עוד דבר. שמתם לב בוודאי שמה שתואר לעיל התייחס לחשבון הבנק ולא לחשבונות הבנק? מה שמביא אותנו לחומה הסינית, שבתמונה בראשית פוסט זה.

חומות סיניות
על פי הויקיפדיה: החומה הסינית הגדולה (תעתיקצָ'אנְג צֶ'נְג) היא מערכת ביצורים מאדמה, מלבנים ומאבנים בצפון סין, שמטרתה הייתה להגן על האימפריה הסינית מפני פשיטות של ברברים ממונגוליה וממנצ'וריה. החומה שרדה עד היום.

המונח הכלכלי חומות סיניות, פירושו הפרדה כלכלית מוחלטת בדומה להפרדה בין סין לשכנותיה באמצעות החומה. כך למשל, כשחברה עוסקת בשני תחומים, שיכול להיות בהם ניגוד עניינים (בנק המייעץ ללקוח במה להשקיע וגם יש לו קרנות נאמנות, שהוא מנהל או יועץ בכלכלת המשפחה, שהעסק שלו בבעלות סוכנות ביטוח או חברת ביטוח) חומות סיניות הן הפרדה מוחלטת בין שני קווי העסקים בעלי ניגוד. 

גם בכלכלת משפחה, שאחד או יותר מהמשתייכים אליה, מנהל עסק עצמאי, נדרשות חומות סיניות בין ניהול כלכלי של המשפחה לבין ניהול כלכלי של העסק. 
הצעד הראשון בבניית חומות כאלה הוא הפרדה בין חשבון בנק עסקי לבין חשבון בנק משפחתי.
במקרה של דני ונעמה לא נעשתה הפרדה כזו. למעשה הם היו צריכים לנהל שלושה חשבונות בנק: משפחתי, לעסק של דני ולעסק של נעמה.

צעדים ראשונים להבראה
תכנית הבראה כלכלית של דני ונעמה מתחילה בניהול. הבעיה שלהם אינה הכנסות נמוכות, למעשה ההכנסות שלהם יותר מכפולות מההכנסה הממוצעת של משפחה בישראל (השכר הממוצע לשכיר בישראל הוא כ 8,800 ש"ח ברוטו).

ניהול מתחיל בחומות סיניות בין כלכלת המשפחה לבין עסקים ובין העסק של דני לעסק של נעמה. חשבונות נפרדים לכל עסק ולמשפחה, מאפשרים תמונה אמיתית של הכנסות לעומת הוצאות בכל אחד מהם.

לאחר הפרדת החשבונות, ניתן להתחיל לבחון את מאזן ההוצאות וההכנסות בחשבון המשפחתי. 

ניתן יהיה לראות כי ההוצאות החודשיות גבוהות מההכנסות. ניתן לראות בכמה הן גבוהות מההכנסות. ניתן לראות מה הם סעיפי ההוצאה העיקריים וניתן להחליט באילו סעיפים לקצץ.

אין די בהחלטה. יידרש גם ביצוע. כך למשל אם יוחלט לצמצם את מספר החופשות בחו"ל צריך לוודא, שאכן מספר החופשות תואם את המתווה עליו הוחלט ושסכומי ההוצאה קטנו בהתאם למתוכנן.

לאחר המעבר ליתרה חודשית חיובית בחשבון המשפחה
 למרות השוני בין התנהלות עסק להתנהלות כלכלת משפחה, קיימים עקרונות משותפים. לאחר שהמשפחה תייצב מצב, שבו ההכנסות עולות על ההוצאות, יגיע השלב של מימוש עקרונות דומים בכל  אחד מהעסקים בנפרד.

אהבתם? להרשמה לקבלת Newsletter תקופתי באמצעות דוא"ל הירשמו באמצעות דוא"ל: avi.rosenthal@gmail.com 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מס בן-גביר סמוטריץ

  אני מבין בכלכלת המשפחה ו בניהול סיכונים .  אני מבין מעט, אם בכלל, בנושאי ביטחון. מעניין שב-12 ביולי 2023 פרסמתי פוסט בבלוג שלי על ניהול ס...