יום שלישי, 28 בינואר 2014

איך לקנות במרכול


 מרכול באורגון. מקור: ויקיפדיה

למי שלא יודע, מרכול הוא המונח העברי למילה המוכרת לכולם: סופרמרקט. כבר כתבתי לא מעט פוסטים על צרכנות (רשימה בסוף הפוסט). בפוסט זה אתמקד בצרכנות במרכולים, נושא שעלה בזמן האחרון לכותרות.

בעיתונות הכלכלית המקוונת הופיעו כמה מאמרים בנושא. דוגמאות:




אתחבר לדוגמה האחרונה, המציגה את ממצאי סיירי המועצה לצרכנות.
הממצאים מראים כי קיימים הבדלי מחיר גדולים בין סניפים שונים של אותה רשת, משום שהמדיניות נקבעת ברמת סניף. למרות זאת שופרסל שלי נמצאה כרשת היקרה ביותר ורמי לוי ואושר עד (רשת חרדית) כזולות ביותר.

אנסה לתאר את מה שקורה לי כצרכן ובאופן לא מפתיע, אתייחס יותר בפירוט לשני מרכולים בירושלים: שופרסל שלי בקריית יובל ורמי לוי בתלפיות.

שופרסל שלי - האם הוא באמת שלי?
התשובה היא לא. הוא היה של נוחי דנקנר. עכשיו הוא של אלשטיין ובן-משה
היות שאני רוצה לפרנס את משפחתי ולא את נוחי דנקנר או בן-משה, התרחקתי כבר לפני מספר שנים מאותו מרכול.
במקרה השוויתי מחירי שמן זית של אותו יצרן ומאותו סוג ובאותו משקל. פער המחירים בינם לבין המרכול של רשת אחרת היה כ 10 שקלים. זה הספיק לי בשביל להדיר את רגליי מהמרכול הנ"ל.

מסתבר שאני לא לבד. המינהל הקהילתי של שכונה זו והשכונות הקרובות, הכריז לאחרונה על חרם צרכנים. 
לטענתם יוקר מחיריו הוא במקום הרביעי בארץ.

מרגיז ומרגיז יותר 
מחירים יקרים לא מרגיזים אותי. מרגיז אותי כשמרמים אותי.
בתקופה שעוד קניתי באותו שופרסל שלי, המתנתי דקות ארוכות בקופה, משום שהאדם שעמד לפני בתור התווכח ארוכות עם הקופאית, על מחירי המוצרים שרכש.

האיש המבוגר, שהתברר לי בשיחה איתו, שבעבודתו הוא שופט בבית משפט, התנצל לפני על ההמתנה הארוכה שלי. הוא הסביר לי שליד המדף של מספר רב של מוצרים שרכש, מופיע תווית של מחיר מבצע. הקונים יודעים זאת. המערכת הממוחשבת בקופות לא. 
לדעתו זה נעשה באופן עקבי באותו מרכול.

לא נותר לי אלא להסכים לדעתו של כבוד השופט. גם הניסיון שלי הראה לא מעט מקרים של מבצע, שבחשבון לא זכיתי לקבל את ההנחה. 

הסברתי לו, שצריך להתנצל לפני על ההמתנה הארוכה, אבל לא הוא זה שצריך להתנצל. 
מי שצריך להתנצל זה מנהל המרכול.

מרבית הקונים צרכנים נבונים פחות ממנו וממני: הם לא ישימו לב לכך שבחשבון לא יזכו להנחה המובטחת.

הערה: אם חשבתם שרק בשופרסל שלי מחיר המבצע לא בהכרח יבוא לידי ביטוי בחשבון בקופה - טעיתם. 
תפסתי גם סניף של מגה וסניף מכובד של רשת נוספת מבצעים תרגילים דומים.

רמי לוי 
איני מרבה לקנות ברמי לוי. הסיבה היא: פקקי תנועה בנסיעה למקומות בהם הם ממוקמים וקשיי חניה.
כשהבאתי את הרכב שלי לטיפול תקופתי במוסך בתלפיות, חשבתי שזו הזדמנות לבצע את הקניות השבועיות שלי ברמי לוי הסמוך. 

ידעתי שהמחירים זולים. הופתעתי לטובה מדברים אחרים: שירות אדיב, מוצרים הממוקמים בסדר הגיוני על המדפים, זמן המתנה סביר בקופות.

קניתי הרבה מוצרים במבצע (אני רוכש במבצעים רק מוצרים, שממילא התכוונתי לרכוש.).
החשבון בקופה התאים ב 100% לתוויות המבצע על המדפים. 

כמה טיפים על צרכנות נכונה במרכולים

1. רכזו קניות שבועיות ואל תבצעו קניות בכל פעם שחסר משהו

2. הכינו מראש רשימת קניות. אם אין סיבה טובה במיוחד, אל תחרגו ממנה

3. אם אפשר קנו בלי ילדים לידכם. יש סיכוי טוב שהילד ירצה משהו, שלא התכוונתם לקנות או אינכם יכולים לקנות ואתם תקנו אותו.

4. בדקו את החשבון היטב
זהו אולי הטיפ החשוב ביותר. אפשר למצוא טעויות שאינן קשורות בהכרח למבצע. כבר מצאתי חשבון שבו חויבתי בכמות פריטים גדולה מזו שקניתי. זה קרה דווקא בשלושת המוצרים היקרים ביותר שקניתי.

5. אל תתפתו למבצעים
אם כבר אתם מתפתים, לימדו היטב להבחין בין מבצעים שהם שווקיים ומבצעים שגם תוכלו להרוויח עליהם. רמז: שניים במחיר אחד הם לפעמים מבצעים כדאיים.

6. נצלו את המבצעים לרכישת מוצרים שאינם מתקלקלים וממילא התכוונתם לקנות

פוסטים על צרכנות




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

התנהלות כלכלית בזוגיות בפרק ב': חלק 1 - סוגיות כלכליות וסוגיות אחרות

מניסיוני האישי, כמי שמחפש בת זוג לפרק ב' אני יודע, שזוגיות בפרק ב' היא יותר מורכבת מזוגיות בגיל צעיר.  בגיל צעיר אנחנו יותר נאיבים ...