יום ראשון, 27 באפריל 2014

זכויות ניצולי שואה

מחר, 28 באפריל, הוא יום הזיכרון לשואה ולגבורה. בשואה איבדה אמי ז"ל את כל משפחתה: אחיותיה, בעליהן וילדיהן (וקרובי משפחה נוספים רבים, כגון: דודים ובני דודים).

כבר כתבתי בפוסטים קודמים שחוסר ידע גורם לכך, שמשפחות ואנשים אינם ממצים את הזכויות המגיעות להם. ראו למשל:




בפוסט זה אתמקד בזכויות ניצולי שואה.

פורטל זכויות ניצולי שואה
מקור מידע חשוב ביחס לזכויות ניצולי השואה הוא פורטל המידע הלאומי לזכויות ניצולי השואה בישראל. הפורטל מרכז זכויות ושירותים המגיעים להם.

את הפורטל יזמו הרשות לזכויות ניצולי שואה וכל זכות. מטרתו לרכז במקום אחד את כל הזכויות והשרותים המגיעים להם, על מנת להגדיל את הנגישות של המידע לניצולי שואה, בני משפחותיהם וגורמים המסייעים להם.
קישור לדף הכניסה לפורטל:

באתר כל זכות מתאר הדף, שאליו אני מצרף קישור, את המיזם והגופים המחויבים לו:

בדף אליו צרפתי קישור תוכלו לראות רשימה ארוכה של ארגונם המחויבים לתכנים במיזם.
בין הארגונים:
ארגוני ניצולי שואה

בדף תוכלו לראות את הרשימה המלאה של הארגונים. מרבית הקישורים לדפי אינטרנט, שצרפתי לרשימת הארגונים לעיל (מגיעים לדף האינטרנט בלחיצה על שם הארגון), הם לדף העוסק בניצולי שואה ולא לדף הראשי של אותו ארגון. עשיתי את זה על מנת להקל על הקוראים.

שימו לב שיש מגוון גדול של שירותי סיוע על ידי מגוון גדול של ארגונים. מה שלא מצאתי זה כתובת אחת שתפנה את ניצול השואה לשירותים להם הוא נזקק ותמנע ממנו חיפושים והתרוצצויות, שאולי הם לא לכוחותיו. 

דוגמאות: ארגון לתת שולח חבילות מזון, משרד המשפטים נותן סיוע משפטי חינם למיצוי זכויות, ער"ן מחזיק קו מיוחד לשיחות מצוקה של ניצולי שואה.  

מה תמצאו בפורטל?

1. זכויות המגיעות לניצולי שואה לפי קבוצות השתייכות: נכי המלחמה בנאצים, ניצולי שואה המוכרים על ידי רשויות הפיצויים בגרמניה בגין נזקי בריאות, יוצאי מחנות וגטאות וכיו"ב.

2. סיוע נוסף: משפטי, חברתי, נפשי ורגשי 

3. מספרי טלפונים של מוקדים טלפוניים בהם ניתן להיעזר

4. כתובות פורומים אינטרנטיים לניצולי שואה ולדור שני ולדור שלישי

למה עוד כדאי לשים לב?

1. אין כפל הנחות
ניצולי שואה עשויים להשתייך גם לקבוצות אחרות. כך למשל, כל ניצולי השואה משתייכים גם לקבוצת האזרחים הוותיקים. 
זה שניצול שואה מקבל הנחה, לא בהכרח מבטיח, שהוא מקבל את ההנחה המקסימלית המגיעה לו.

דוגמה: ניצול שואה מקבל הנחה בתשלום ארנונה. אם הוא קיבל הנחה בגלל שהוא אזרח ותיק, זו הנחה נמוכה יותר מההנחה שהוא זכאי לה כניצול שואה. כדאי לו לפנות לרשות המקומית ולבקש שיבטלו את ההנחה המגיעה לו כאזרח וותיק ויתנו לו את ההנחה המגיעה לניצול שואה. 

2. המידע הוא כללי. כל אדם הוא מקרה פרטי
לא קראתי את כל המידע ביחס לזכויות המגיעות לניצולי שואה, כפי שאיני קורא את כל המידע ביחס לזכויות המגיעות לקבוצות אחרות. 
אני מכיר חלק מהזכויות המגיעות לקבוצות אוכלוסייה, אבל אני יודע היטב היכן אפשר למצוא מידע ביחס לזכויות.

כאשר קיים צורך קונקרטי לברר את הזכויות במלואן, קל לי לעשות זאת.

למרות שלא קראתי את כל המידע ביחס לזכויות ניצולי שואה, אני משוכנע שיש נושאים פרטניים, שבהם הדברים לא מוגדרים באופן מדויק. מקרים "אפורים" אלה, לא בהכרח יופיעו בפורטל המידע. 

במקרים ה"אפורים" ואולי גם במקרים הברורים, חשוב גם כיצד מתנהלים על מנת לקבל את הזכויות (הביורוקרטיה הישראלית לא תמיד ממהרת לתת לאנשים את מה שמגיע להם. דוגמה אישית שלי: המוסד לביטוח לאומי לא שילם לי במשך שנתיים וחצי הפרשים של אלפי שקלים על תגמול מילואים. לא הייתה מחלוקת על זה שמגיע לי. לא הייתה מחלוקת על גובה הסכום המגיע לי. ייתכן שעד היום לא הייתי מקבל את הכסף, לולא הייתי פונה ישירות למנכ"ל עם העתק למבקר המדינה). 
מניסיוני האישי ביחס לניצולי שואה, אני יכול להגיד שכבר היה מקרה שבו קבלו סכומים נאים בגלל האופן בו פעלתי בתחום "אפור", שספק אם יופיע בפורטל המידע.  

הזווית האישית שלי
מעבר לנכונות שלי להרצות (שתורגמה לשתי הרצאות בנושא התנהלות כלכלית בעמך), אני נותן גם ייעוץ בכלכלת המשפחה ללא תשלום לניצולי שואה. מעוניינים מוזמנים לפנות אלי.

למצגת של ההרצאה האחרונה בעמך אפשר להגיע באמצעות הקישור הבא:
הבנק אויב או ידיד? - כיצד להתנהל מול הבנקים




אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הטיה קוגניטיבית: הטיית החוכמה לאחר מעשה

  כמו פוסטים קודמים גם פוסט זה עוסק בהטייה קוגניטיבית המפורטת בספרו של פרופ' דניאל כהנמן   ז"ל  "לחשוב מהר לחשוב לאט" , ג...