יום שישי, 26 בספטמבר 2014

כלכלת המשפחה בסין: דיור

בביקור באחד המוזיאונים בסצ'ואן שוחחה אשתי עם סינית נדירה. היא הייתה דוברת אנגלית. מסתבר שהיא התגוררה במשך זמן לא קצר בברלין. הסינית מאד התרשמה מהבניינים בברלין: יש שם בניינים מלפני 70 שנה, היא אמרה. 

קצב תחלופת הבניינים באזורים שביקרנו בהם בסין (ולפי מה שנאמר לי גם באזורים אחרים) הוא הרבה יותר מהיר: במשך ארבעים השנים האחרונות היו שם שלושה דורות של מבנים. 

הדור הראשון, בכפרים לפחות, הוא לבני בוץ. הדור האחרון הוא בניינים מודרניים המתנשאים לגובה של עשרות קומות.

פינוי בינוי הוא תופעה נפוצה בסין. במקרה זה הבתים מהדור הישן נהרסים.

כמעט בכל מקום בו ביקרתי בסצ'ואן הייתה בניה חדשה בהיקפים אדירים. בפוסט זה אנסה להציג את התרשמותי מתחום זה.

כמו בשיכונים החדשים בישראל
כשנוסעים בסצ'ואן רואים מצבורים של בניינים חדשים סמוכים זה לזה. באזורים עירוניים (ולפעמים גם במה שהיה פעם עיירה קטנה, למשל: דדזו שליד צ'ונגצ'ינג) אלה בתים בני עשרות קומות ומאות דירות. מאפיין נוסף הוא: הבתים דומים זה לזה, שלא לומר זהים. תהיתי, האם סיני שיתגורר בהם (כרגע רובם טרם אוכלסו) לא יטעה וייכנס בטעות לבניין סמוך במקום לבניין בו הוא יתגורר. גם הבתים החדשים במתחמים שונים באותה עיר ובערים שונות הם לפעמים דומים או כמעט זהים.

הזכיר לי קצת שיכונים בישראל שגם בהם הבתים דומים זה לזה.

מי יגור כאן?
כשראיתי אין ספור בנייני ענק בני 30 או 40 בפאתי העיר צ'נגדו, יכולתי לחשוב היכן יעבדו תושבים שיגורו בהם. לא כל כך קשה להגיע למרכז העיר, כשיש כבישים רחבים וכשיש תחבורה ציבורית. בעיר של 8 מיליון (נכון להיום ובלי לספור 6 מיליון נוספים מסביב) יהיו מקומות עבודה.

אבל מה יעשו כל כך הרבה אנשים שיגורו ליד יישוב קטן ברמה הטיבטית, שסביבו נבנו לא מעט מגדלים למגורים?

התשובה היא לא בטוח שיגורו בכל הבניינים הנבנים, אם בכלל. קשה לדמיין מספיק מקומות עבודה שיתווספו שם.

עודף הכספים בסין מופנה גם לרווחת תושבים: בנייה מסיבית למגורים, תשתיות תחבורה, תשתיות חשמל ועוד. 

לא תמיד הוא מתלווה במספיק תכנון. צריך לנסות להשיב לשאלה ששאלתי: במה יעבדו אלה שיגורו? לפני שמתחילים לבנות. כי אם לא תהיה עבודה, גם לא יגורו שם.

אגב, סיפרו לי על עיר רפאים במזרח סין. בנייה מסיבית בהיקף רחב. רק שאף אחד לא מוכן לגור שם כי אין עבודה.  
  
פינוי בינוי - מפעל הפיס הסיני
האם הייתם רוצים לזכות בסכום כסף גבוה בהגרלה של מפעל הפיס? התשובה של מרבית הקוראים תהיה חיובית. פינוי בינוי היא מעין מקבילה סינית לזכייה במפעל הפיס. סינים אוהבים להתפנות מביתם במסגרת פינוי בינוי.

הם לא מבינים תופעות המוכרות בארצנו הקטנה:
1. מפנים שכונה שלמה בפינוי בינוי ושלושה דיירים מסרבים להתפנות ומפגינים, מוחים ופונים לבתי משפט (או שהם קשורים בכל נימי נפשם לביתם הישן או שהם חושבים שישתלם לשלם להם הרבה יותר פיצויים).

2. הכביש הראשי שנסלל והורחב במסגרת פינוי ופיצוי של בתים מתעקל במקום אחד באופן המסכן את חיי הנוסעים בו ובוודאי מאט את נסיעתם. תושב אחד סירב לפנות את ביתו והבית נותר בתוואי הכביש. לא הסכימו לשלם לו פיצויים גבוהים מאשר לאחרים ובמקום זה סללו כביש מתפתל. 

השיטה בסין היא יותר פיצוי בינוי מאשר פינוי בינוי. הסינים מקבלים פיצוי כספי ועוברים לגור היכן שהם רוצים: בפרוורי אותה עיר או בקצה השני של סין. גם אם בונים בניין גבוה במקום ביתם הישן לא מחייבים אותם לחזור להתגורר בו, כפי שנעשה אצלנו. 

מרצה באוניברסיטה סינית אמרה לי שהיא לא תרוויח במשך עשרות שנות עבודה את הסכום שמקבלת משפחה סינית המפנה את ביתה במסגרת פיצוי בינוי. עכשיו בוודאי הבנתם את ההקבלה לזכייה בפרס גדול בפיס.

הכפרים הסוציאליסטים החדשים
כפריים סיניים מהגרים לעיר. ההגירה מהכפר לעיר היא תופעה כלל עולמית. כ-13 מיליון סינים עוברים בשנה מהכפר לעיר באופן חוקי. הרבה יותר סינים עוברים מהכפר לעיר באופן לא חוקי.

על מנת לצמצם את ממדי התופעה בונים הסינים כפרים סוציאליסטים חדשים. 

כפרים סוציאליסטים חדשים הם מבני מגורים מודרניים באזורים כפריים. הם נבנים מראש עם כל התשתיות, שלרוב חסרות בבתים הישנים בכפרים. המונח תשתיות מתייחס לחשמל, מים זורמים, ביוב ואפילו דודי שמש.
הבתים החדשים מרווחים יותר ובנויים באיכות טובה יותר. התושבים המקומיים מקבלים אותם במחירים נמוכים מאד.

כשנוסעים באזורים נידחים אפשר לראות מבנים ישנים ומוזנחים של הכפר הישן ולידו כפר חדש מודרני.
  
ירוק?
אחד הדברים שבמבט ראשון נראים חסרים או מצויים במשורה הם השטחים הירוקים בין גושי הבניינים המסיביים. היכן ישחקו הילדים? היכן יטיילו המבוגרים באוויר צח? כמו בפסקה שכותרתה "מי יגור כאן?", מדובר בתכנון או ליתר דיוק בחוסר תכנון.

פוסטים נוספים על סין






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

התנהלות כלכלית בזוגיות בפרק ב': חלק 1 - סוגיות כלכליות וסוגיות אחרות

מניסיוני האישי, כמי שמחפש בת זוג לפרק ב' אני יודע, שזוגיות בפרק ב' היא יותר מורכבת מזוגיות בגיל צעיר.  בגיל צעיר אנחנו יותר נאיבים ...