יום שני, 27 באפריל 2015

סדר עדיפויות

הסמל של פקיסטן
מקור התמונה: ויקיפדיה
הבוקר שמעתי עוד הרצאה מרתקת של נפתלי הילגר. נפתלי הוא צלם וכתב של מסע אחר, שמצליח להגיע למקומות שונים מאד מהמקומות בהם אנחנו חיים ומטילים.

כשהוא מגיע לשם, הוא מצלם (לפעמים צילומים מדהימים של נופים, אתרים ואנשים) וגם מצליח לתקשר עם המקומיים, שתפיסת העולם שלהם מאד שונה משלנו.  

ההרצאה עסקה הפעם בקשמיר, אפגניסטן ופקיסטן. אחד הסיפורים שסיפר היה על מכון יופי למשאיות בפקיסטן. ההכנסה השנתית הממוצעת לנפש בפקיסטן היא כ-700 דולר.

אנשים מכניסים משאיות לטיפול שאורך כחודש חודשיים ועולה אלפי דולרים. הטיפול הוא טיפול אסתטי: ציורים יפים, צביעה וכיו"ב. לפי דבריו של נפתלי, מרבית המשאיות נמצאות כבר שנים ארוכות על הכביש ובמקרים רבים לא מטפלים בנושאים בטיחותיים. מנהל מכון היופי הסביר בתשובה לשאלתו: " אתה לא מבין. זו סביבת העבודה של נהג משאית שמבלה בה לעיתים שבועות". 

יש לי ספק אם במערב או בישראל, ולא בחברות היי-טק עשירות במיוחד, ישקיעו כל כך הרבה באופן יחסי בסביבת העבודה של עובדים.

אין לי ספק, שהדבר הראשון בו הייתי משקיע ברכב הוא בטיחות ולא אסתטיקה. הדבר השני בו הייתי משקיע זה מצב מכני, על מנת שלא להיתקע (לו הייתי נהג מקצועי ופרנסתי הייתה נפגעת במקרה של תקלה ברכב, ללא ספק שהייתי נמנע מראש, ככל האפשר, מתקלות שישביתו את הרכב לימים או יותר). 

סדרי עדיפויות בכלכלת המשפחה
לאנשים בתרבויות שונות יש סדרי עדיפויות שונות. גם בחברה שלנו יש למשפחות שונות ולאנשים שונים סדרי עדיפויות שונים.

אצל חרדים לימוד תורה עשוי להיות בעדיפות גבוהה במיוחד. יש גם חילוניים שלימודים בעדיפות גבוהה אצלם. לאחרים חשוב לטיל בארץ ובחו"ל, בערים או במקומות אקזוטיים. יש כאלה שהביטחון הפיננסי בעתיד חשוב להם ויש כאלה, שדירה היא משאת נפשם. 

משפחה לא עשירה של הגננת של הילדים שלי, השקיעה הרבה זמן וכסף בבר מצווה לילד. מדובר בבר מצווה בהתאם לכל כללי הטקס של יהדות מרוקו, כולל רכישת פריטים ייעודיים.
יש משפחות שאצלן צריכה היא בעדיפות גבוהה. גם אצל אלה שצריכה חשובה להם, עשויים להיות הבדלים: אחד יעדיף להוציא כספו על קניית סיגריות או כרטיסי הגרלה של מפעל הפיס, על חשבון בריאות וחינוך לילדים. אחר יעדיף להשקיע בילדים.

היועץ לכלכלת המשפחה וסדרי העדיפויות של משפחות
יש לי סדרי עדיפויות משלי. יש סדרי עדיפויות שלהשקפתי נכונים יותר למשפחות שבאות לייעוץ ואימון בכלכלת המשפחה. אינני מציע אותם למשפחות במהלך הייעוץ וכמעט תמיד איני מבקר באופן ישיר את סדרי העדיפויות של המשפחות. 

כפי שכבר הבנתם מהדוגמה של מכון היופי הפקיסטני, אל לנו לשפוט אחרים על סדרי העדיפויות שלהם. 
היבט מעשי נוסף הוא, שעירוב סדרי העדיפויות האישיים של היועץ יכול לייצור קונפליקטים מיותרים, שגם עלולים לערער את האמון של המשפחה ביועץ. 

יש עיקרון אחד שאני כן מציג: אי אפשר באופן עקבי להוציא יותר מההכנסות.  

זה שאני לא מציע את סדרי העדיפויות שלי, לא אומר שאני לא מעלה שאלות. כך למשל, אם עצמאי לא חוסך לפנסיה או משפחה אינה מבוטחת בביטוח תרופות מחוץ לסל או ביטוח ניתוחים והשתלות בחו"ל, אני עשוי להעלות את השאלה. 

ייתכן שזה נמצא במקום נמוך בסדרי העדיפויות שלהם. ייתכן גם, שהם לא יודעים או לא מודעים להשלכות.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הטיה קוגניטיבית: הטיית החוכמה לאחר מעשה

  כמו פוסטים קודמים גם פוסט זה עוסק בהטייה קוגניטיבית המפורטת בספרו של פרופ' דניאל כהנמן   ז"ל  "לחשוב מהר לחשוב לאט" , ג...