יום רביעי, 29 באפריל 2015

באיזה מוסך לטפל במכונית?

אחת הדוגמאות בפוסט הקודם: סדר עדיפויות, הציגה טיפול ייחודי במשאיות בפקיסטן. הפוסט הזה יתמקד במכוניות בישראל ויעסוק בבחירת מוסך.

מודל גן הילדים
לפני יותר משני עשורים היינו צריכים לבחור גן לבני הבכור. התאמצנו קשות על מנת שיתקבל לגן, שכולם חשבו שהוא גן טוב במיוחד. הוא התקבל, אבל הגן היה רחוק מאד ממה שסיפרו עליו. מהר מאד התברר מקור הפער: בשנים הקודמות הייתה בגן גננת מעולה. בשנה שבני התקבל לגן, היא עזבה.

באופן דומה בחירת מוסך צריכה להביא בחשבון שיש שם מוסכניק אחד לפחות שיודע את מלאכתו. חשוב שגם יהיו ישרים ואמינים.

בהנחה שיש יותר ממוסך אחד עם מוסכניק אחד טוב, נחפש פרמטרים נוספים שיעזרו לנו לבחור מוסך.

מודל המסעדה הכשרה ללא תעודת כשרות
כשהייתי רווק חיפשתי מסעדות עממיות וטובות לאכול בהן. מצאתי מסעדת פועלים קטנה (אלה שישבו לצידי בשולחנות המועטים, כולל השולחן שלי, היו פועלים שעבדו בסביבה). בעל המסעדה חבש כיפה. באחת הפעמים בהן אכלתי, נכנס סועד פוטנציאלי חובש כיפה ושאל את בעל המסעדה האם יש לו תעודת כשרות. "אין לי" ענה בעל המסעדה, "אני אדם דתי ולא אגיש במסעדה אוכל לא כשר. אני יכול לתת לך פרטי התקשרות של הרב שלי ואתה יכול לדבר איתו. הסיבה שאין לי תעודת כשרות היא שהמחיר יקר מדי ואני לא יכול לעמוד בו". חובש הכיפה בחר לאכול במסעדה אחרת. 

גם במוסכים יש שלוש רמות של הסמכה:

1. מוסכים שאינם מורשים, בדומה למסעדה ללא תעודת כשרות. השאלה היא האם אתם מוכנים לסמוך על מי שנמצא שם?

2. מוסכים מורשים של משרד התחבורה

3. מוסכים מורשים של היבואן
מוסך מורשה של היבואן הוא כמובן מורשה גם מטעם משרד התחבורה.

בפסקאות הבאות נדון בהבדלים בין שני הסוגים האחרונים.

אימון גופני ללא תשלום
לפני שנים רבות קניתי מכונית פז'ו משומשת. המכונית נסעה רק כ-20,000 ק"מ לפני שרכשתי אותה. היא טופלה במוסך יבואן באופן סדיר. הכרתי היטב את זאת שקניתי ממנה את הרכב וקיבלתי מידע מהימן ומדויק ביחס למצבה של המכונית ולהיסטוריה שלה.

הכל היה בסדר עד שהגעתי ל-50,000 ק"מ. מאז חסכתי תשלום למכוני ספורט, משום שעסקתי בענף ספורט לא נפוץ: דחיפת מכוניות. בכל פעם שהמכונית נתקעה דחפתי אותה על מנת לנסות להניע אותה.

דילמה
אחרי אחת מהדחיפות הגעתי למוסך המורשה של היבואן. הם אמרו לי שצריך להחליף אביזר. הם הוסיפו שהם לא מייבאים את האביזר לארץ. "מה עושים?" שאלתי. ענו לי שהם ייבאו את אותו מרכיב ברכב במיוחד עבורי, בעלות של קצת יותר מ-20,000 שקל. מחיר המחירון של הרכב המשומש שלי היה כ-30,000 שקל.

הדילמה הייתה: להשבית לחלוטין את הרכב או להשקיע בחלף (מלשון חלפים) במנוע סכום הקרוב למחיר הרכב?

פתרון הדילמה
ניגשתי לאדם שניהל מוסך פרטי בחצרו. הוא לא היה מורשה יבואן ולא מורשה משרד התחבורה. הוא אמר שהוא ינסה להשיג עבורי את החלק. העלות, כולל העבודה שלו, בין 3,000 שקל ל-4,000 שקל. 

הוא השיג את החלק, כנראה ממכונית שעברה תאונה והורדה מהכביש וביצע את העבודה. 

הלקח: לא תמיד מוסך מורשה יבואן ייתן לכם את הפתרון הטוב ביותר. כמעט תמיד מוסך מורשה של היבואן יהיה יקר יותר ממוסך אחר.

איזה סוג מוסך להעדיף?
אם אין לכם מוסכניק שאתם סומכים עליו בעיניים עצומות, כנראה שתעדיפו מוסך מורשה. תצטרכו לבחור בין מוסך מורשה של היבואן לבין מוסך מורשה של משרד התחבורה.

תבררו היטב, שהמוסך המורשה משרד התחבורה, מתמחה בסוג הרכב שלכם. לפעמים אלה שפתחו אותו עבדו שנים ארוכות כשכירים במוסך של היבואן והם מכירים את הרכב לא פחות טוב ולפעמים יותר טוב, מאלה שעובדים במוסך היבואן.

בשנים הראשונות כשיש אחריות לרכב כנראה שלא תגיעו הרבה למוסך ולכן פערי המחירים יהיו פחות משמעותיים. מה שעלול להיות משמעותי, היא התניית האחריות בתנאים מסוימים כמו טיפול במוסך מורשה יבואן וחלפים מקוריים. ייתכן שלא תהיה לכם ברירה ותלכו למוסך מורשה יבואן.

לאחר אותן שנים תצטרכו לבחור. ברוב המקרים יהיו פערים גדולים במחיר לטובת מוסכים שאינם מורשי יבואן. 

תשאלו את עצמכם: מה אתם מפסידים, אם בכלל, כשאתם מטפלים ברכב במוסך מורשה משרד התחבורה? אם לא תהיה לכם תשובה משכנעת, כנראה שאתם צריכים לבחור במוסך כזה.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מס בן-גביר סמוטריץ

  אני מבין בכלכלת המשפחה ו בניהול סיכונים .  אני מבין מעט, אם בכלל, בנושאי ביטחון. מעניין שב-12 ביולי 2023 פרסמתי פוסט בבלוג שלי על ניהול ס...