יום ראשון, 3 במאי 2015

מה הייתם עושים לו סוכן הביטוח שלכם היה מציע לבטח את הדירה שלכם בתשלום שנתי של 20 אחוז מערך הדירה?

טלפון חכם. מקור התמונה: ויקיפדיה

נניח שהדירה שלכם שווה מיליון שקל. סוכן הביטוח שלכם מתקשר ומציע שתשלמו 200 אלף שקל לשנה על מנת לבטח אותה. אני בטוח שלמרות שלבטח מבנה דירה זה חשוב, אף אחד מהקוראים לא היה מבטח אותה.

המנומסים היו אומרים: "לא תודה". הפחות מנומסים היו שולחים את הסוכן לראות פסיכיאטר.  

אולי לא תאמינו, אבל לא מעט קוראים מבטחים דברים הרבה פחות חשובים מדירה, בתנאים דומים לעסקה שתיארתי בפתיח. הסיבה העיקרית לכך היא, שלא שמים לב לכך היא שמדובר בתשלומים של מאות שקלים לשנה ולא בתשלומים של מאות אלפי שקלים לשנה.

את ההשראה לכתיבת הפוסט נתנה לי חברה בשם Salefix. לחברה מעבדה המטפלת בטלפוני נקסוס. הייתה תקלה בטלפון של הבת שלי בתקופת האחריות שלו. עברנו תהליך מיגע של יותר משבוע בו פנינו מספר פעמים לחברה. 

זוכרים את הקנס שקיבלה חברת Hot על כך, שהמענה הטלפוני של שירות הלקוחות שלה היה רחוק מאד ממה שחייב הרגולטור?
Salefix דומה ל-Hot במובן זה: היא רק יותר קטנה ולא קיבלה קנס.

ביטוח טלפונים חכמים
ביטוח טלפונים חכמים הוא עסקה מהסוג שתיארתי בפתיח. כל מומחה לניהול סיכונים, יגיד לכם שצריך להתחשב בעלות ה-Mitigation. המילה הלועזית  Mitigation מתארת את הצעדים הננקטים למניעת התרחשות אירוע הסיכון.  

הקורא יגיד בוודאי שההשוואה בין דירה לטלפון חכם אינה הוגנת: דירה לא נופלת ונשברת. טלפונים חכמים כן נופלים ומשהו עלול להישבר. צדקתם בהבחנה ביחס לשבירה, אבל לא קראתם את האותיות הקטנות בפוליסת הביטוח או בתעודת האחריות (אחריות היא כמו ביטוח רק ללא תשלום).

מה לא מכסה פוליסת הביטוח של טלפונים חכמים?
כשסוף כל סוף חזר הטלפון החכם של הבת שלי לירושלים מהמעבדה בתל-אביב, הלכתי לקחת אותו בחנות הקטנה, שמעבירה את המכשירים למעבדות ולפעמים גם מבצעת אבחון ראשוני ותיקונים קלים. הם דווקא עובדים יפה. 

בתור עמדו לפני כמה אנשים. רק אחד מהם התלונן על תקלה בטעינת הטלפון. כל היתר התלוננו על שברים בעיקר במסך. משמעות שבר היא החלפת מסך. העלות המשוערת הייתה כ-900 ש"ח.

סיפרתי לכם את זה רק משום שעובדי החנות אמרו לכל אותם אנשים: "אין אחריות לשברים במכשיר טלפון חכם". לא אחריות ולא ביטוח רגיל של המכשיר מכסים את זה. 

במקרה של מסך שבור אפשר לראות את זה. במקרה של הטלפון של הבת שלי, הייתה טענה שיש שבר באביזר פנימי.

השורה התחתונה
בידיעה שהביטוח לא מכסה שברים, קרוב לוודאי שלא משתלם לבטח טלפון חכם בפרמיות המוצעות לכם. אם יישבר משהו, ממילא תשלמו. האם ההסתברות לתקלה אחרת, שתיקונה יקר, גבוהה מספיק על מנת שלא תחליפו את המכשיר בחדש במקרה של תקלה כזו? אני מעריך שלא. 

הערת שוליים
טלפונים חכמים אינם לבד. חשבו גם על ביטוח של מכונות כביסה ומכשירים אחרים.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מס בן-גביר סמוטריץ

  אני מבין בכלכלת המשפחה ו בניהול סיכונים .  אני מבין מעט, אם בכלל, בנושאי ביטחון. מעניין שב-12 ביולי 2023 פרסמתי פוסט בבלוג שלי על ניהול ס...