יום שני, 28 בדצמבר 2015

"מכונת הכסף"


אתמול ראיתי בהקרנת טרום-בכורה את הסרט "מכונת הכסף". כמקובל במקומותינו, שמו המקורי של הסרט באנגלית שונה. במקרה זה שמו: The Big Short.

הסרט עוסק במשבר הסאבפריים בארצות הברית בשנים 2007 ו-2008 ומבוסס על דמויות אמיתיות.

גיבורי הסרט הם האנשים הלא סימפטיים שמוצאים מדוע אחרים טועים. הוא מתמקד בשלושה מומחים בשוק ההון, שחשבו שנוטלי הלוואות סאבפריים לקחו סיכונים שלא יעמדו בהם ולכן צפוי משבר בשוק הדיור האמריקאי ובעקבותיו גם בכלכלה האמריקאית.
הם לא רק חשבו, אלא גם הימרו בכספם ובכספי המשקיעים שלהם נגד השוק.

הם המרו נגד כמעט כל המומחים והבנקים הגדולים ובדיעבד אפשר להגיד שהם צדקו

אינני מבקר סרטים. אני יועץ בכלכלת המשפחה ולכן אתמקד בטעויות שעשו אחרים בארצות הברית, שאולי חלק מהמשפחות בישראל וחלק מהעסקים בישראל, עושים היום טעויות דומות.

לקחים ממשבר הסאבפריים

1. מה שהיה הוא לא בהכרח מה שיהיה
אחד הטיעונים של אלה שביטלו את דעתם של שלושת המומחים היה, שמעולם לא קרס בנק אמריקאי שנתן משכנתאות ולכן לא סביר שזה יקרה.
המציאות הייתה שמספר בנקים אמריקאים שנתנו משכנתאות קרסו.

שימו לב: גם הריבית האפסית בארץ לא בהכרח תישאר אפסית לעולם. מחירי הדירות הגבוהים בישראל לא בהכרח יהיו גבוהים בעוד כמה שנים.

2. הצלחה מובילה לביטחון מופרז בהמשך ההצלחה
גם זה סוג של "מה שהיה לא בהכרח מה שיהיה". הצלחה במכירת או ברכישת דירה אחת, שתיים או אפילו חמש באמצעות הלוואות סאבפריים לא בהכרח יובילו להצלחה הבאה.

זה מה שקרה במשבר הסאבפריים ללווים, למתווכי הדירות ולבנקים.

עם כל הצלחה גדל הביטחון וגדלה הנכונות לקחת סיכונים גדולים יותר. עד שבסוף מתממשים הסיכונים והכל קורס.

האם חלק ממשקי הבית לוקחי המשכנתאות, ההלוואות, האובדרפט או אשראי אחר בישראל אינם נמצאים על מסלול התרסקות כזה? התשובה לשאלה היא חיובית. כל מה שנותר לכם זה לשאול האם אתם לא נמצאים ברמת סיכון גבוהה להתרחשות אירוע כזה? 

3. השטן נמצא בפרטים הקטנים
במשבר הסאבפריים אגחו (יצרו אג"ח) המבוססים על הלוואות סאבפריים. אגרות החוב זכו לדירוגים טובים מחברות הדירוג. במקרים מסוימים אפילו AAA. המונח המתאר את מה שהן באמת היו שוות הוא: אג"ח זבל, כלומר: הן היו אג"ח שהסיכוי שהלווה יפרע אותן (הלווה במקרה של האג"ח הם הבנקים האמריקאים) נמוך. 

רבים התייחסו לאג"ח אלה על פי הדירוג. גיבורי הסרט, הלכו לבדוק את הפרטים של מה מצבם האמיתי של הלווים וההלוואות. למשל: כמה מהם מפגרים בהחזרי המשכנתה? עבודה קשה אבל עבודה הנותנת תמונה ריאלית של המצב.

לקורא הממוצע יהיה קשה עד בלתי אפשרי לבדוק את מצבן האמיתי של מניות או אגרות חוב. הוא יכול, באופן חלקי, להתמודד עם זה באמצעות שמיעת כמה דיעות של מומחים. אבל בנושאים אחרים, למשל: בניהול מאזן ההוצאות וההכנסות שלו, הוא יכול וצריך לרדת לפרטים על מנת לא להוציא יותר מהכנסותיו. 

4. אל תסמכו על אף אחד באופן עיוור
תשאלו את נפגעי ההונאה של מיידוף והם יגידו לכם שאני צודק. לא צריך להפסיד הרבה כסף, כמו שהם הפסידו, אל מנת להבין את זה.
בסרט וקרוב לוודאי במציאות, סמכו נוטלי משכנתאות באופן עיוור על המתווכים (אחרי התנסות בסיפור הצלחה אחד או שניים), המתווכים סמכו על הבנקים וכמעט כולם על חברות הדירוג.
גם כשאתם סומכים על מישהו בידקו אותו. גם מי שפועל נכון והוגן עלול לטעות.

5. אל תקחו הלוואות או אשראי שאולי לא תצליחו לעמוד בהחזר
זה בדיוק מה שקרה ללווים רבים במשבר הסאבפריים בארצות הברית.
 הם חשבו שלהם זה לא יקרה. תחשבו שלכם זה יכול לקרות. הימנעו מלקיחת הלוואות לא חיוניות, מאוברדרפט, מכרטיסי אשראי מתגלגלים ומפריסה ארוכה של החזרי עסקאות בכרטיסי אשראי

השאלה האם תוכלו לעמוד בהחזר? אינה שאלה טריוויאלית, כשמדובר במשכנתה לעשרים שנה, באוברדרפט מתמשך וטופח או במספר גדול של הלוואות קטנות. 
רובנו לא ממש יודעים מה יהיה מצבנו הכלכלי בעוד עשר או עשרים שנה.

הזווית האישית שלי
כמו המוחים בסרט, אני לא סומך באופן עיוור על אף אחד ולכן כבר קרה לי שבנושאים מקצועיים פעלתי באופן שונה מאשר מרבית העמיתים שלי.
כיבדתי את המומחים ואת דעתם, אבל גם כאשר חשבתי שהם מגדולי המומחים בעולם בתחומם, בדקתי את מה שהם אמרו.

כמעט תמיד כשהלכתי נגד הזרם (לאחר בדיקה מעמיקה) בדיעבד התברר שצדקתי. כמה לקוחות, שנתתי להם ייעוץ, הרוויחו מזה הרבה כסף או לחילופין מנעו מעצמם הפסד כספי משמעותי.

לפעמים גם אני הרווחתי מזה כסף. כך למשל, במשבר הסאבפריים, בדקתי היטב טענה של מומחה, שחשב שמשבר כזה עלול להתרחש.
מכרתי תיק השקעות מוטה מניות לפני שהתרחש המשבר בארה"ב ולפני שגלש משם לעולם כלו, כולל ישראל.

כשזה התרחש, רבים ברחו בפאניקה לאפיקי השקעה הסולידיים ביותר כשמטרתם היא רק למזער את ההפסדים. אני כבר הייתי שם כמה חודשים קודם.  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מס בן-גביר סמוטריץ

  אני מבין בכלכלת המשפחה ו בניהול סיכונים .  אני מבין מעט, אם בכלל, בנושאי ביטחון. מעניין שב-12 ביולי 2023 פרסמתי פוסט בבלוג שלי על ניהול ס...