יום ראשון, 25 בדצמבר 2016

קבלת החלטות ברפואה: מי יכול לנתח הדמיות טוב יותר: אדם או מחשב?

החזון של חברת 
Zebra medical Vision
מתוך אתר החברה    

בסדרת פוסטים בבלוג זה ניתחתי קבלת החלטות של רופאים. הסתמכתי בעיקר על ספרו של ד"ר ג'רום גרופמן "רופאים איך הם חושבים". הרשימה המלאה של הקישורים לפוסטים מצורפת בסוף פוסט זה.

הפוסט הנוגע במיוחד לנושא הפוסט הנוכחי הוא הפוסט: מי קיבל את ההחלטה - מכשיר המדידה או הרופא?
בפוסט זה מצטט ד"ר גרופמן מחקרים המראים על שיעור גבוה של טעויות בפיענוח הדמיות. כך למשל, רופא במעבדות לדימות במרכז הרפואי של אוניברסיטת דיוק העריך ששיעור הטעויות בפיענוח הדמיות עומד על 20%-30%. 

בקריאה של מאמר באנגלית על 15 סטארטאפס ישראלים שיש לעקוב אחריהם בשנת 2017, נתקלתי במקרה בסטארטאפ שמנסה לשפר את ההתמודדות עם הבעיה הזו. 

לסטארטאפ הזה קוראים Zebra Medical. החזון של חברה זו הוא שניתוח ממוחשב מבוסס Machine Learning יהיה טוב יותר מניתוח אנושי ויביא לשינוי מהותי בטיפול באנשים הנבדקים.

אחד ממיסדי החברה, אייל גורה, הגה את הרעיון על סמך התנסות אישית לא סימפטית. לאחר תאונת צלילה שעבר קיבל טיפולים רפואיים מיותרים, שנבעו מחוסר היכולת של טכנאים לנתח נכון תמונות של צילומי הדמיה רפואיים ממוחשבים. 

בשנת 2016 הוציאה החברה מספר אלגוריתמים של ניתוח צילומים העשויים לשפר את ההתמודדות עם מחלות. כך למשל, התוצר הראשון הוא אלגוריתם שמטרתו גילוי סרטן השד בשלב מוקדם יותר. 

לטעמו של John Rampton משקיע ויזם, שכתב את המאמר על הסטארטאפים הישראלים, הרעיון הוא מבטיח. אני בהחלט מסכים איתו. המבחן האמיתי יהיה בשטח.

רשימת פוסטים על החלטות של רופאים



תגובה 1:

  1. הרעיון מצויין כמו הרבה סטארטאפים מבטיחים בתחום הרפואי. למשל האף הממוחשב שפותח על ידי חוקרים מהטכניון. התחום כולו מרתק וייסיע מאוד לשיפור הטיפול הרפואי. אבל הדרך ארוכה...

    השבמחק

הטיה קוגניטיבית: הטיית החוכמה לאחר מעשה

  כמו פוסטים קודמים גם פוסט זה עוסק בהטייה קוגניטיבית המפורטת בספרו של פרופ' דניאל כהנמן   ז"ל  "לחשוב מהר לחשוב לאט" , ג...