יום שישי, 9 בדצמבר 2016

שרלוק הולמס ויום חמישי המסתורי בחברת בזק

דמותו של שרלוק הולמס בקולנוע בסרט משנת 1946
מקור התמונה: ויקיפדיה
האיש המופיע בתמונה לעיל אינו עובד חברת בזק

קוראי הבלוג מוזמנים לפתור תעלומה בלשית מרתקת שבמרכזה מונופול תשתיות האינטרנט בישראל חברת בזק.
אני מזמין באופן מיוחד כמה אנשים מוכשרים לעזור לי ולקוראים לפתור את התעלומה. הכוונה היא לגב' סטלה הנדלר, מנכ"לית בזק ובכירים אחרים באותה חברה.
פותרי התעלומה מוזמנים להגיב בדף התגובות של בלוג זה.
בין הפותרים נכונה יוגרל תפקיד בכיר בחברת בזק.

השאלה הבלשית שעליכם לפתור: מדוע דווקא ביום חמישי לקראת הצהריים קורסת תשתית האינטרנט בביתי (קרוב לודאי שלא רק בביתי)?

מקרה ראשון
ביום חמישי ה-1 בדצמבר הופסקה עבודת תשתית האינטרנט בביתי למספר שעות. 
פניתי לספק האינטרנט שלי חברת אקספון בבקשה שתטפל בתקלה.
אנשי התמיכה הטכנית של החברה ביצעו בעזרתי פעולות ממושכות של בדיקת חיבור לחשמל, בדיקת חיבור לרשת האינטרנט של בזק, כיבוי, ניתוק והתחברות לאינטרנט כשהמסקנה שלהם הייתה שהבעיה היא אצלי בבית.

אצין כי בעקבות רפורמת המחירים הסיטונאים בתקשורת אפשר להתקשר רק לספק אחד. הספק נאלץ כמעט תמיד לעבוד על תשתיות האינטרנט של חברת בזק המהווה למעשה מונופול (המתחרה חברת חשמל עדיין לא מסוגלת לספק תשתיות במרבית אזורי הארץ והמתחרה הנוספת חברת HOT מתמקדת בלקוחוה הטריפל והקוואדרו שלה).

חלקנו על דעתם של אנשי אקספון והבענו את דעתנו שמקור התקלה הוא בתשתיות חברת בזק. 
כעבור כמה שעות התחדשה עבודת רשת האינטרנט ללא כל פעולה בביתי. עדות ברורה לכך שמקור התקלה הוא בתשתיות חברת בזק.
כעבור שבוע אישרו לי אנשי אקספון שאכן התקלה הייתה בתשתיות חברת בזק.

במאמר מוסגר, יש לי רקע של כמה עשרות שנים בעבודה במחשבים, כולל אבחון ופיתרון בעיות. ברשותי אפילו מכתב הוקרה מחברת היטאצ'י העולמית על כך שביחד עם מומחה טכני של החברה בישראל אבחננו ושחזרנו באופן מלא בעיה שהביאה לנפילות לא צפויות של מחשב גדול עם אלפי משתמשים. אותה בעיה הייתה עלולה להתרחש גם במחשבי החברה ברחבי העולם לולא נפתרה.
מקור הבעיה היה שילוב של תוכנה, חומרה ומיקרוקוד. פתרנו אותה אחרי "לילה לבן". קדמו לו יום יומיים בהם טכנאי חומרה של החברה שהוזעק בדחיפות מאנגליה וקבוצת מומחי מערכות הפעלה שניהלתי, לא הצליחו למצוא את הסיבה לתקלה.

אולי אפשר לחשוד בי שבגילי המבוגר אינני מעודכן טכנולוגית ואפילו רחמנא לצלן, סנילי.
אי אפשר לחשוד בבנים שלי, שלהם ניסיון ומיומנות טכניים עדכניים והגיעו למסקנה זהה לשלי.

מקרה שני
באורח פלא גם ביום חמישי ה-8 בדצמבר בשעה דומה קרסה עבודת האינטרנט בביתי. 
חזרנו על תהליך הפניה לחברת אקספון. כבעל ניסיון ביקשתי מהם להתחיל בבדיקה בחברת בזק ולא בבית שלי. הבדיקה העלתה שחברת בזק מכחישה מכל וכל תקלה כלשהי בתשתית האינטרנט שלה.
גם הפעם הובחנה על ידם התקלה כתקלה בביתי. כמו בפעם הקודמת, אקספון הבטיחה לשלוח לביתי טכנאי תוך 48 שעות. כשלא סופרים את שישי-שבת 48 שעות זה יום שני.
גם הפעם חלקנו על דעתם.

בשיחת מעקב נוספת שלי בשעה 17:00 השתנתה גרסתה של חברת אקספון: הייתה תקלה מתמשכת בתשתית חברת בזק. התקלה נפתרה בשעה 16:00. הם ניסו להעלות בעזרת אנשי בזק גם את האינטרנט בביתי. משום מה רק בביתי לא חזרה מערכת האינטרנט לפעול. ללא ספק עדות חותכת לכך שמקור התקלה בביתי.

ביקשתי מהם שימשיכו לברר עם חברת בזק, משום שלאור ניסיוני המתמשך עם החברה, אני נוטה לחשוד במה שנאמר לי בבזק. 

ביום שישי בבוקר התקשרתי שוב. הפעם סירב האיש הטכני של אקספון לממש את מה שקודמו הבטיח לי יום לפני כן: הוא לא ידבר עם חברת בזק. יש להם שיטת עבודה והפיתרון שלהם הוא לשלוח טכנאי לביתי ביום שני.

חשבתי לתומי שאולי הפעם טעיתי. יתכן שמשהו השתבש בציוד בביתי מרוב ניסויים ונפילות מערכת.

הפיתרון הטכני של המקרה השני
בצהריים מצלצל האינטרקום בביתי ואנחנו פותחים את חדר המדרגות לטכנאי בזק. אנחנו מכירים לו תודה על הזריזות ועל הנכונות להגיע לביתי ביום שישי.

האיש לא מגיע לדלת ביתי. מצאתי אותו פותח קופסת מסעף של בזק בתוך חדר המדרגות. בשיחה הוא אמר לי: "בטעות חיברנו אתכם לא נכון אחרי התקלה אתמול". אצלנו בבית הוא לא ידרוך משום שאנחנו לקוחות של חברה אחרת.

בהתחשב בזה שגם תוקנה התקלה והאינטרנט חזר לפעול כשורה וגם התברר סופית שעדיין אינני סנילי, שרדתי את הבשורה הקשה שטכנאי בזק לא ייכנס לביתי.

אם לא תיפתר התעלומה, כנראה שגם ביום חמישי ה-15 בדצמבר צפוי לי תסריט דומה.


מה מהירות קו האינטרנט בביתי?
חברת בזק טוענת שמהירות קו האינטרנט בביתי היא 40 מגה ביטים. 
יש דרכים טכניות לא קשות ולא מסובכות למדוד את המהירות האמיתית. תוצאות מדידות שערכנו בעבר הראו קצבים נמוכים משמעותית מ-40 ממגה ביטים.

מדוע לא להגדיל את המהירות ל-100 מגה ביט?
פעמיים פנו אלי אנשי מכירות של חברת בזק טלפונית והציעו לי להגדיל את מהירות הקו ל-100 מגה ביטים ועוד במחיר זול ומובטח לאורך זמן.

בעצם מדוע לא? הייתי שמח להגדיל את מהירות הקו ואפילו הייתי מוכן לשלם יותר.
הייתה רק בעיה אחת "קטנה". לאור ניסיוני בבדיקת מהירות הקו שתואר בסעיף הקודם, שאלתי אותם: האם יש לכם תשתית המאפשרת לספק קווים במהירות 100 מגה ביט באזור מגוריי?

בפעם הראשונה הצלחתי בעמל רב להביא אותם לבדוק את השאלה הזו בעזרת אנשים טכניים בחברה שלהם. התשובה הייתה שהיום הם מסוגלים לספק 40 מגה ביט, אבל זה מה איכפת לי אני אשלם בדיוק כמו על 40 מגה ביט וכשיתאפשר המהירות תעלה אוטומטית. 

הסברתי להם שלי זה איכפת ואני מבקש שיתקשרו אלי רק כשיהיו מסוגלים לספק לי קו שעובד במהירות 100 מגה ביט. 

הפעם השנייה הייתה קצרה: הם התקשרו אלי למרות שלא היו מסוגלים לספק קו במהירות של 100 מגה ביט.


כמה כיוונים לפיתרון התעלומה
מדוע דווקא ביום חמישי לקראת שעות הצהריים חברת בזק לא מסוגלת לספק תשתיות אינטרנט עובדות?

להלן שתי השערות מרושעות:

1. המיומנות הטכנית של עובדי חברת בזק נמוכה


כנראה שיש עובד אחד שהוא מיומן ומשום מה הוא נמצא החופשה בימי חמישי.

2. יחסי עובד-מעביד
ועד העובדים של רכבת ישראל נהג להשבית לפעמים את הרכבות בימי ראשון ללא הודעה מוקדמת.
האם בחברת בזק מתבצע משהו דומה בימי חמישי?

בהצלחה בפיתרון החידה הבלשית.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הטיה קוגניטיבית: הטיית החוכמה לאחר מעשה

  כמו פוסטים קודמים גם פוסט זה עוסק בהטייה קוגניטיבית המפורטת בספרו של פרופ' דניאל כהנמן   ז"ל  "לחשוב מהר לחשוב לאט" , ג...