יום חמישי, 2 במרץ 2017

האם אפשר לעשות משהו נגד אלה שיקחו את העבודה שלכם?

אני לא מדבר על מהגרים מאפריקה. אני לא מדבר על צעירים מכם או משכילים מכם. אני לא מדבר על עובדים בארצות מתפתחות ששכרם נמוך יותר.

אני כן מדבר על מחשבים, רובוטים ו-Machine Learning. לפני מספר חודשים קראתי ידיעה בעיתונות על משרד עורכי דין גדול בארה"ב, שקיבל לעבודה עורך דין חדש. הייחוד של אותו "עורך דין" הוא שהוא היה תוכנת מחשב ולא אדם. זהו רק קדימון למה שעומד להתרחש בעשרים השנים הבאות.
עובדים רבים עלולים למצוא את עצמם מוחלפים במקום עבודתם על ידי תוכנות.

לאחרונה נתקלתי בשני מאמרים בנושא זה. קרן צוריאל הררי כתבה בעיתון כלכליסט מאמר שכותרתו: פוסט-פרנסה העידן שבו לא נצטרך לעבוד יוצא לדרך
רובו של המאמר הוא ראיון עם ההיסטוריון הכלכלי פרופ' ג'יימס ליווינגסטון. ליווינגסטון המרצה באוניברסיטת ראטגרס האמריקאית מדבר בראיון וכותב בספרו החדש, "No more Work", על הצורך של ממשלות להיערך להבטחת הכנסה קבועה לכל אזרחיהן, שרובם יפסיקו לעבוד.
העתיד הוא עתיד בו רובנו לא נמדד ולא נגדיר את עצמנו על פי העבודה שאנו מבצעים.
כפי שוודאי תוכלו להסיק מהמשפט הקודם, לא רק המדינות צריכות להיערך לתסריט הזה גם אנחנו צריכים להיערך לשינוי המהותי הזה.

זה לא רק אובדן העבודה זה גם פערי השכר. פערי השכר הגדלים, בישראל ובארצות מפותחות אחרות, הם כל כך גדולים כך שרק חלק קטן מהעובדים מגיעים לסף ההכנסה עליו משלמים מס הכנסה.
בישראל למשל, 26% מהמשפחות בהן מפרנס אחד ו-6.5% מהמשפחות בהן היו שני מפרנסים היו בשנת 2015 מתחת לקו העוני.

במאמר בכלכליסט מסופר על Pilot ראשון של חלוקת כספים לאזרחים על ידי מדינות. 2,000 מאזרחי פינלנד קיבלו בדואר צ'קים של 560 יורו.
במאמר מצוינים פיילוטים דומים הצפויים להתחיל השנה בארצות הברית, הולנד, קנדה, איטליה וסקוטלנד. 
אפילו הודו (1.3 מיליארד תושבים) שוקלת להעניק שכר אוניברסלי לכל אזרחיה.

מי עומדים להיות בעלי המקצועות הראשונים שיוחלפו על ידי Machine Learning?

Shelly Palmer, ה-CEO של Palmer Group, עוסק בנושא זה בפוסט שכתב ב-LinkedIn.
כותרת הפוסט: The 5 Jobs Robots will Take First. בפוסט מצטט Palmer מחקר של אוניברסיטת אוקספורד, על פיו 47% ממשרות העבודה בארה"ב עשויות להפוך לאוטומטיות במהלך 20 השנים הבאות.
אם חשבתם שמדובר רק בעבודות "צווארון כחול" טעיתם.
Palmer מדבר על: מנהלים בדרג הביניים, אנשי מכירות של מוצרי Commodity, כתבים המדווחים על אירועים (ומי יודע אולי אפילו עיתונאים וסופרים?) ורואי חשבון ומנהלי חשבונות.
המשותף בכל המקצועות האלה הוא מידע ממקורות שונים שצריך לשלב ביחד.
"הדובדבן שבקצפת" הם חלק מהרופאים. אעסוק ברופאים בפסקה הבאה.

האם רופאים יוחלפו על ידי מחשבים?

בסדרת פוסטים עסקתי בקבלת החלטות של רופאים בעקבות ספרו של ד"ר ג'רום גרופמן "רופאים איך הם חושבים". גרופמן, בעצמו רופא, מנתח קבלת החלטות של רופאים על פי מחקרים בנושא ועל פי ניסיונו האישי וניסיונם של כמה מעמיתיו למקצוע.  
קראו למשל את הפוסט: קבלת החלטות של רופאים.
בשניים מהפוסטים בסדרה עסקתי באינטראקציה בין רופא לבין מערכת ממוחשבת: קבלת החלטות ברפואה: מי יכול לנתח הדמיות טוב יותר: אדם או מחשב? ומי קיבל את ההחלטה?- מכשיר המדידה או הרופא?

 Palmer מעלה שני טיעונים בפוסט שלו:

1. מחקר של מחלקת הכלכלה והחברה של האו"ם (UN DESA) מראה שגם אם כל מי שרוצה ללמוד רפואה ילמד רפואה צפוי מחסור ברופאים.

2. רובוטים ותוכנות יכולים להחליף בהצלחה רופאים מנתחים ורופאים המבצעים דיאגנוזות.
Palmer מספר על שיתוף פעולה בין IBM ו-12 בתי חולים בארה"ב בניסוי בו מבצעת תוכנה דיאגנוזה של סרטן. 
בהחלט אלטנטיבה כשבספרו של ד"ר גרופמן הוא כותב על אישה חולת סרטן, שרופאיה ספרו לה שחודשיה ספורים. הוא יעץ לה לקבל שתי חוות דעת מסוג Second Opinion ממרכזים רפואיים שהוא סומך עליהם.
שתי חוות הדעת הגיעו למסקנה זהה: האישה חולה בסרטן אחר. היא אינה חולה סופנית והטיפולים שקיבלה בעקבות האבחון השגוי גרמו לה נזק.

החיבור של שני הטיעונים האלה עשוי לא להותיר ברירה: חלק ממה שרופאים בעלי התמחויות מסוימות מבצעים היום יוחלף במהלך 20 השנים הקרובות על ידי מחשבים ורובוטים.

רופאים, כמו בעלי מקצועות אחרים, שירצו להמשיך לעבוד במקצועם, יצטרכו ללמוד לעבוד ביחד עם מחשבים כשמחשבים מבצעים חלק מהמטלות שהיום הם מבצעים.

על הפוסט הזה

לא בהכרח כל מה שנכתב וצוטט בפוסט זה אכן יתממש. 
האם בעוד 20 שנה תוכנת Machine Learning תוכל לכתוב את הפוסט  הזה או פוסט דומה במקומי?


  



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

הטיה קוגניטיבית: הטיית החוכמה לאחר מעשה

  כמו פוסטים קודמים גם פוסט זה עוסק בהטייה קוגניטיבית המפורטת בספרו של פרופ' דניאל כהנמן   ז"ל  "לחשוב מהר לחשוב לאט" , ג...