יום חמישי, 25 במאי 2017

טיפולוגיה של מנהלים: השבוי

מקור התמונה: ויקיפדיה

בפוסט הראשון בסדרת הפוסטים על מנהלים כתבתי על המנהל המקצוען. פוסט זה עוסק במנהל השבוי. האם לא מיציתי את נושא השבויים אחרי שכתבתי על הלקוח השבוי? האם מנהל שבוי אינו זהה ללקוח שבוי?
התשובה לשאלה היא שיש דימיון בין מנהל שבוי ללקוח שבוי משום שלפעמים מנהל או בעצם הלקוח, אבל הם אינם זהים.
אבהיר את דברי באמצעות Case Study.

סיפור על שני מנהלים
שני מנהלים בכירים עבדו באותו ארגון. 
הראשון היה לקוח שבוי של מיקרוסופט
בכל פעם שהיה צריך לבחור בין מוצר של מיקרוסופט לבין מוצר של חברה מתחרה בחר במוצר של חברת מיקרוסופט. מי שקרא את הפוסט על הלקוח השבוי מבין מדוע זה לא טוב. גם מי שלא קרא את הפוסט יכול להבין זאת בעצמו.

גם המנהל השני היה לקוח שבוי. הוא היה לקוח שבוי של חברת IBM. בכל פעם שהיה צריך לבחור בין מוצר של IBM לבין מוצר של חברה מתחרה בחר במוצר של חברת IBM. מי שקרא את הפוסט על הלקוח השבוי מבין מדוע זה לא טוב. גם מי שלא קרא את הפוסט יכול להבין זאת בעצמו.

נדמה לי שהבהרתי את ההבדל בין לקוח שבוי למנהל שבוי.
הלקוח, ארגון גדול, לא היה לקוח שבוי של חברה כלשהי. מי שהיה שבוי זה שני המנהלים. כל אחד מהם היה לקוח שבוי של חברה אחרת.

מלחמת עולם
כל בחירת מוצר שבה היו מעורבים מנהלים בכירים, כולל שני גיבורי הסיפור, הפכה ל"מלחמת עולם": 

הראשון צידד במוצר של מיקרוסופט בין אם הוא היה המוצר הטוב מסוגו בעולם ובין אם היה מהמוצרים הגרועים בשוק.

השני היה צבוע בכחול: גם כשמוצר של IBM היה נחות ממוצרים מתחרים ויקר מהם הוא נלחם לטובת המוצר של IBM.  

מלכוד 22
הספר מלכוד 22 של הסופר האמריקאי ג'וזף הלר עוסק ב"שאלת אי שפיותה הגלובלית של המלחמה". הציטוט הוא מתוך הערך בויקיפדיה על ספר זה. עלילתו הדימיונית של הספר מתרחשת בזמן מלחמת העולם השנייה.
בספר מתוארים כמה חיילים וכמה קצינים שבעל כורחם נקלעו להתנהלות לא רציונאלית של מישהו בצבא שהשפיעה גם עליהם עד כדי חריצת גורלם לחיים או למוות. 

גם אני כיועץ נקלעתי בעל כורחי לסוג של מלכוד 22. לא כזה שקובע גורלות לחיים או למוות: כיועץ הייתי צריך להמליץ על ממשק משתמש של JEE או על ממשק משתמש של Net.
הראשון הוצע על ידי חברת IBM. השני על ידי חברת מיקרוסופט. בהקשר הספציפי ובעיתוי הספציפי (Net. טרם היה במצב של זמינות לכל (GA)) הייתה לי דעה ברורה: הפיתרון הנכון הוא JEE.

באותה תקופה, ובעיקר מספר שנים אחריה, הסוגיה של JEE לעומת Net. הייתה בלא מעט ארגונים מלחמת דתות. בארגון הספציפי זו הייתה כמובן גם מלחמת עולם בין שני המנהלים.  

מצאתי את עצמי נאלץ להגיב לכל מאמר ואמירה נגד JEE. התקפות על Net. נשלחו למיקרוסופט ישראל, ששלחה תגובה מקצועית ללא ציון שמה כמגיבה.

סוף המלחמה המקצועית
המלחמה המקצועית נגמרה כשהבאתי את דבריו של מנהל בכיר בצוות הפיתוח של Net. במיקרוסופט בארה"ב. האיש אמר באופן פומבי לאחד העיתונים המקצועיים ש-Net. עדיין אינו בשל לארגונים גדולים.
עם זה גם ברדמונד לא היו יכולים להתמודד.

בפוליטיקה כמו בפוליטיקה
לא תמיד החלטות פוליטיות נקבעות על פי השכל הישר. לפעמים האינטרסים הפוליטיים מנצחים אותו. גם במקרה זה: הארגון בחר בממשק משתמש מבוסס Net..

כעבור מספר שנים
אני כבר לא יעצתי לארגון. בעיתונות בישראל קראתי שהארגון החליט להחליף את ממשק המשתמש לממשק משתמש בוסס JEE.






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

התנהלות כלכלית בזוגיות בפרק ב': חלק 1 - סוגיות כלכליות וסוגיות אחרות

מניסיוני האישי, כמי שמחפש בת זוג לפרק ב' אני יודע, שזוגיות בפרק ב' היא יותר מורכבת מזוגיות בגיל צעיר.  בגיל צעיר אנחנו יותר נאיבים ...