יום שלישי, 29 באוגוסט 2017

תרומות: למי לתרום?


בהתנהלות כלכלית של משפחה צריך להתיחס לכל הוצאה. גם תרומה היא הוצאה. זו הסיבה שכתבתי את הפוסט: ניהול תרומות. בפוסט זה הצעתי דרך לניהול תרומות, כך שהתורם יוכל לשלוט בהוצאות שלו לתרומות. בפוסט זה אתמקד בשאלה: למי לתרום?

לפני כן תזכורת קצרה לגבי אופן התרומה: אל תתרמו באמצעות כרטיס אשראי כשמישהו מתקשר אליכם טלפונית. זוהי המלצה זהה להמלצה שלי ביחס לעסקאות של קניית מוצרים או שירותים

ריבוי מבקשי תרומה
בישראל של שנת 2017 אין הקצאה מספיקה של משאבים כספיים לטובת קבוצות אוכלוסייה חלשות. לחלל הזה נכנסות עמותות רבות, רובן של אנשים בעלי כוונות טובות, המתרימות לרוב למען אוכלוסיות חלשות ספציפיות.
מספר המתרימים הפונים הוא גדול ממספר התרומות שאנשים רוצים ומסוגלים לתת. לפיכך הם צריכים לבחור מבין העמותות הפונות מספר מצומצם של עמותות להן יתרמו. 

בפוסט זה אנסה לתת כמה קריטריונים שיעזרו לקוראים להחליט לאילו עמותות לתרום ויותר חשוב לאילו עמותות להימנע מלתרום.
כמובן שיש מרכיב אישי בהחלטה: לכל אחד יש סוגי אוכלוסיה הקרובים יותר לליבו שיעדיף לתרום להם. ההמלצות שלי אינן נוגעות למרכיב האישי.

שקיפות
ככל שהשקיפות גדולה יותר העמותה תיתן לכם מידע רב יותר על פעולותיה ועל העומדים בראשה, על המדיניות שלה ואולי גם על גורמים המבקרים את פעולותיה.

ההמלצה שלי: כשאין שקיפות הימנעו מתרומה.

למה משמשת התרומה שלכם?
יש עמותות שכל מה שתשלמו יופנה לטובת האוכלוסיות החלשות. יש עמותות, שאתם תפרנסו מנגנון שמן, ורק חלק מהתרומה יופנה למטרה המופיעה בכותרת המתארת את פעילות העמותה.
אחת העמותות שאני תורם לה היא לשובע. השקיפות רבה. כשאני תורם אני מקבל מכתב תודה ויחד איתו הרבה פרטים על העמותה ופעולותיה. אחד הפרטים המופיעים באותו מידע הוא שכל אלה העובדים בעמותה עושים זאת בהתנדבות, ו-100% מהתרומה שלכם מופנה לטובת האוכלוסיות החלשות בהן מטפלת העמותה.

ההמלצה שלי: העדיפו תרומה לעמותות שאחוז גבוה מהתרומה שלכם מופנה לאוכלוסיה החלשה ולא למי שהתרים אתכם או למנגנון

אל תתרמו לעמותות המרבות להתקשר אליכם טלפונית
כשעמותה פונה אליכם פעם או פעמיים בשנה זה בהחלט מספיק. כך גם לכם יהיה יותר קל לדעת כמה תרמתם לאותה עמותה. 
כשמעמותה מסוימת, למשל: "מתחברים לצדקה ולחסד", מתקשרים אליכם פעם אחר פעם ומבקשים תרומה טלפונית, תרמו לעמותה אחרת.
במקרה ספציפי שאני מכיר מעמותה זו התקשרו לקשישה שאינה במיטבה, בדיוק כמו חברות מסחריות המוכרות לקשישים שכבר אינם במיטבם שתיארתי בפוסט: קשישים: לכבד או לנצל חולשה? 
הקשישה חתמה על הוראת קבע ל-12 חודשים. טרם הסתימו התשלומים וכבר "מתחברים לצדקה ולחסד" פנו אליה שוב טלפונית. שתי הוראות קבע פועלות באותו זמן. ברור לגמרי שלא זו הייתה כוונת הקשישה והעמותה ניצלה את חולשתה ואת אי ידיעתה, שיש כבר הוראת קבע אחת פעילה.

ההמלצה שלי: תודיעו לעמותות לפנות אליכם פעם או פעמיים בשנה במועדים מסוימים. הפניה צריכה להיות באמצעות דואר או דוא"ל ולא בטלפון.

אל תתרמו לעמותות המציפות אתכם בהודעות SMS 
יש עמותות השולחות בקשות לתרומה באמצעות SMS. חלקן עושות זאת בתדירות גבוהה וממשיכות לשלוח אותן אליכם גם כשביקשתם להסיר אתכם מרשימת התפוצה.

ההמלצה שלי:תרמו לעמותות אחרות. מי שלא הסיר אתכם מרשינמת הדיוור שלו כשביקשתם, אתם תסירו את עצמכם מרשימת התורמים שלו.

היעזרו באתרי האינטרנט של העמותות על מנת לקבל החלטה
לצורך הדגמה אתיחס באופן ספציפי לשתי עמותות חרדיות: זכרון מנחם ומתחברים לחסד ולצדקה. ההשוואה ביניהן תיתן לכם קריטריונים כלליים מתי לחשוב לפחות עשר פעמים לפני שתורמים לעמותות מסוימות.

השורה התחתונה היא שאני תרמתי כבר לזכרון מנחם ומי שהנושא בו עוסקת העמותה קרוב לליבו יכול לתרום לעמותה הזו.
לעומת זאת ההמלצה שלי היא לתרום לעמותות אחרות ולא למתחברים לצדקה וחסד.

אם תיכנסו לאתרי האינטרנט של שתי העמותות תראו כמה הבדלים מהותיים.
כתובת האתר של זכרון מנחם בקישור הבא.
כתובת האתר של מתחברים לחסד ולצדקה בקישור הבא.

לשונית אודות
בשורה העליונה בעמוד הראשי באתר של זכרון מנחם יש  לשונית אודות. בלשונית האודות כתוב מי הם המקימים ומדוע הקימו את העמותה (לזכר בנם מנחם ז"ל שנפטר מסרטן). מי העניק להם פרסים על התנדבות, למשל: פרס ראש הממשלה "מגן לילד" ופרס מעיריית ירושלים. מירי ארנטל ממקימי העמותה הדליקה משואה.

בראש דף הבית של האתר של מתחברים לחסד ולצדקה אין לשונית אודות. אתם לא יודעים מי עומד בראשה. תוכלו למצוא במקום נסתר בתחתית הדף אודות. כשתיכנסו לדף אודות ותקראו אותו לא תמצאו את שמות העומדים בראשה.

ההמלצה שלי: סעיף אודות באתר האינטרנט של עמותה הוא קריטריון מרכזי לדעת לאילו עמותות לא לתרום.   

פעילויות ממוקדות לעומת מגוון רחב של פעולות
על פי האתר של זכרון מנחם וסרטונים אינטרנטיים, שנתקלתי בהם, העמותה מתמקדת בחולי סרטן ובמיוחד בילדים חולי סרטן.

על פי האתר של מתחברים לצדקה ולחסד, גם הם מתמקדים בילדים חולי סרטן, אבל הם גם עוסקים ב"סיוע לאלמנות, יתומים ומשפחות נזקקות שחיות בעוני". תמצאו באתר גם "חלוקת מזון לחילי צה"ל במבצע עמוד ענן".

בזכרון מנחם אני יודע לאן הולך הכסף: פעולות עזרה לחולי סרטן.
במתחברים לצדקה וחסד אני לא יודע לאן הולך הכסף. לא ראיתי מספרים או אחוזים מהכסף שהולכים למטרה כזו או למטרה אחרת (אולי זה כתוב ואני פספסתי).
"סיוע לאלמנות, יתומים ומשפחות נזקקות שחיות בעוני" הוא לא ממש מוגדר. האם אני תורם למשפחות של בחורי ישיבה צעירים ובריאים שלא רוצים לעבוד? יתכן שכן.
באופן אישי איני רוצה לתרום למטרה הזו, אבל גם מי שרוצה לתרום למטרה הזו צריך לדעת שהכסף אכן מגיע לשם. 

ההמלצה שלי: תרמו לעמותות שברור לאיזו מטרה ינוצל הכסף.

קריטריונים נוספים באתר האינטרנט

1. אפשרות לתרומה דרך אתר האינטרנט
תרומות דרך אתר אינטרנט בדרך כלל מאובטחות. עמותה שאין לה אפשרות לתרומה כזו באמצעות Paypal או כרטיס אשראי, כנראה מעדיפה תרומות באמצעות הטלפון.
דרך האתר לא לוחצים עליכם לתרום. מתרימים טלפוניים לא פעם ילחצו עליכם לתרום.
באתר של זכרון מנחם אפשר לתרום. באתר של מתחברים לצדקה ולחסד אין אפשרות כזו.

ההמלצה שלי: העדיפו עמותות שלהן אפשר לתרום דרך אתר האינטרנט.

2. פעילויות קונקרטיות
באתר של מתחברים לצדקה ולחסד תמצאו מעט פעולות קונקרטיות. שני מבצעי התרמה לחולי סרטן המצונים בשמם וחלוקת מזון לחיילי צה"ל במבצע עמוד ענן.
כידוע מבצע עמוד ענן היה בשנת 2012. זו אינה פעולה קונקרטית אליה מופנות התרומות היום.

באתר של זכרון מנחם תראו מגוון רחב של פעולות קונקרטיות למשל: הרשמה של ילדים חולי סרטן למחנה קייץ, מאגר מח עצם, מרכזי יום, מאגר מרכיבי דם ועוד.

ההמלצה שלי: העדיפו עמותות המצינות פעולות קונקרטיות ולא רק מטרות כלליות.

חיפוש ב-google
באינטרנט יש בלי סוף מידע על הכל: אנשים פרטיים, חברות וגם עמותות. בחיפוש בגוגל תגלו לפעמים מדיע על עמותות שהעמותות ישמחו שלא תדעו, למשל: פסקי דין נגדן.
לפני שאתם תורמים כדאי לדעת.
ההמלצה שלי: בצעו חיפוש בגוגל.

תגובה 1:

  1. המלצות נוספות שלי, בעיקר למי שמרבה בתרומות:
    1. לנהל את התרומות בעזרת קובץ אקסל קטן - עמודה לכל ארגון, שורה או שתיים לכל שנה, כך אפשר לעקוב בקלות למי תורמים, מתי וכמה, והאם הגיעה קבלה.
    2. למי שמגיש דוח שנתי למס הכנסה - לשמור את הקבלות ולהגיש אותן עם שאר המסמכים הדרושים, מקבלים חזרה כמעט חצי מהסכום (מעבר למינימום מסוים שאיני זוכר מהו).
    3. ללמוד להגיד "לא" - למי שכן תורם בטלפון (אני אינני חושש מכך, בעיקר בתרומות חוזרות לארגונים מסודרים ששולחים קבלות), אם מגיעה שיחה "יותר מדי" (כבר תרמתי לארגון), או שיחה "חשודה" (בעיקר מטלפון לא מזוהה), או שיחה מארגון שאינכם מכירים עדיין - פשוט להגיד "לא". זה עובד.

    השבמחק

הטיה קוגניטיבית: הטיית החוכמה לאחר מעשה

  כמו פוסטים קודמים גם פוסט זה עוסק בהטייה קוגניטיבית המפורטת בספרו של פרופ' דניאל כהנמן   ז"ל  "לחשוב מהר לחשוב לאט" , ג...