יום רביעי, 11 באוקטובר 2017

ריצ'רד ת'יילר זכה בפרס נובל לכלכלה

, 2012, ריצ'רד ת'איילר
מקור התמונה: ויקיפדיה

פרופסור ריצ'רד ת'איילר, באנגלית: Richard H. Thaler (יליד 1945) מבית הספר למינהל עסקים של אוניברסיטת שיקגו הוא הזוכה בפרס נובל בכלכלה לשנת 2017.

למה זה חשוב לנו בהקשר של כלכלת המשפחה?
ת'איילר הוא כלכלן התנהגותי ועוסק בהטיות בקבלת החלטות. הוא עבד ביחד עם פרופסור דניאל כהנמן, בעצמו זוכה פרס נובל לכלכלה,  ושותפו למחקר פרופ' עמוס טברסקי ז"ל, שמחקריו פורצי הדרך של כהנמן נעשו ביחד איתו. אין ספק שלולא נפטר בשנות ה-90 היה זוכה ביחד עם כהנמן בפרס נובל.

מחקריהם של כהנמן וטברסקי שינו את התפיסה הכלכלית הרואה בבני אדם מקבלי החלטות רציונאליות.
ת'איילר הוא השני המקבל פרס נובל בכלכלה בהקשר של קבלת החלטות כלכליות לא רציונאליות.
זכייתו מקדמת את התחום של כלכלה התנהגותית.

כשאנחנו עוסקים בכלכלת המשפחה מזווית של יועצים או מומחים או מזווית של אלה המנהלים את כלכלת משפחתם, אנחנו צריכים להביא בחשבון שאף לא אחד מאיתנו הוא מקבל החלטות כלכליות רציונאלי. 

אם נבין את מהות וסיבות ההטיות, נוכל להתגבר לפעמים עליהן ולפעול באופן רציונאלי יותר.
גם אם לא נבין, אבל מישהו שכן מבין ינטרל את הגורמים להטיות או ישתמש בהטיות שלנו על מנת שנקבל החלטות רציונאליות יותר, נוכל להפיק מכך תועלת.

מעט על ת'איילר
תאלייר עבד עם כהנמן וטברסקי. פרופסור כהנמן הוא זה שממליץ בעקביות להעניק לו פרס נובל.
להלן כמה נושאים מהותיים שהגה או קידם:

חשבונאות נפשית
ת'איילר הוא זה שטבע את המושג וביצע מחקרים בנושא. הערך הכלכלי אינו זהה לערך הנפשי. כך למשל, הערך הנפשי של זכייה או קנייה באותו סכום הוא שונה. 
החשבונאות הנפשית מתיחסת בנפרד לכל החלטה ולא למכלול ההחלטות. כשמתיחסים לכל החלטה בנפרד קל להעדיף את ההווה על העתיד וכך למשל לחסוך פחות מדי בחסכונות פנסיוניים.

המחקר של ת'איילר ופרופ' שלמה בן ארצי
ת'איילר שיתף פעולה עם הישראלי שלמה בן ארצי מאוניברסיטת UCLA. בעבר הרחוק נתקלתי במחקר מעשי שלהם, שניצל את ההטיות בקבלת החלטות על מנת לעודד אמריקאים לחסוך יותר לפנסיה. התוצאות המעשיות היו הגדלת החיסכון הפנסיוני. 

הערת שוליים
ת'איילר גילם את עצמו בסרט מכונת הכסף

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה

מס בן-גביר סמוטריץ

  אני מבין בכלכלת המשפחה ו בניהול סיכונים .  אני מבין מעט, אם בכלל, בנושאי ביטחון. מעניין שב-12 ביולי 2023 פרסמתי פוסט בבלוג שלי על ניהול ס...